PROCEDURY DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA DZIECI
W PRZEDSZKOLU NR 5 –INTEGRACYJNYM W NYSIE
SPIS TREŚCI:
- Podstawa Prawna
- Cele
III. Sposób prezentacji procedur
- Dokonywanie zmian w procedurach
- Procedura dotycząca przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola
- Przyprowadzanie i odbiór dziecka z przedszkola.
- Przyprowadzanie do przedszkola dziecka chorego lub wystąpienia u dzieci
objawów chorobowych podczas pobytu w przedszkolu.
- Postępowanie w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że dziecko
z przedszkola chce odebrać rodzic będący pod wpływem alkoholu/środków
odurzających lub zachowujący się agresywnie.
- Postępowanie w przypadku odbierania dziecka z przedszkola przez rodziców
w trakcie rozwodu, rozwiedzionych, żyjących w separacji lub w wolnym
związku.
- Postępowanie w przypadku, gdy rodzic spóźnia się lub dziecko nie zostanie
odebrane z przedszkola.
- Procedura dotycząca bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu.
- Zasady sprawowania opieki
- Kontrole techniczne.
- Zachowania trudne dzieci.
- Edukacja dla bezpieczeństwa.
VII. Procedura dotycząca bezpiecznego pobytu dziecka w ogrodzie przedszkolnym.
VIII. Procedura dotycząca zapewnienia bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych poza
terenem przedszkola.
- Procedura zapewnienia bezpieczeństwa podczas wycieczek turystycznych.
- Procedura monitorowania osób wchodzących i opuszczających przedszkole.
- Procedura dotycząca przypadku wystąpienia pożaru.
XII. Procedura „Niebieskiej karty”.
- Działania Dyrektora.
- Dalsze czynności.
XIII. Procedura dotycząca postępowania w przypadku wszawicy w przedszkolu.
XIV. Procedura postępowania w przypadku zaistnienia wypadku bądź złego samopoczucia dziecka.
- Wykaz niezbędnych telefonów.
XVI. Wykaz wzorów dokumentów.
I PODSTAWA PRAWNA
- Konstytucja Rzeczypospolitej art. 72;
- Konwencja o Prawach Dziecka art.3, art. 19, art. 33;
- USTAWA. z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534, 730 i 761);
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela – (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730);
- Ustawa z dnia 5 grudnia 2008r. o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (tj. Dz. U. z 2018r., poz. 151 ze zm.);
- Rozporządzenia MEN w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2017 r. , poz. 1451);
- Rozporządzenia MEN z dnia 31 października 2018 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r.,poz. 69, z 2009 r., poz. 1130, z 2010 r., poz. 1408, z 2011 r., poz. 968, z 2018 r., poz. 2140);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2018 r. poz. 1055);
- Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego (Rozporządzenie MEN z dnia 24 lutego 2017 r. – Dz.U. z 2017 r. poz. 356);
- Ustawa Kodeks rodzinny i opiekuńczy z dnia 25 lutego 1964 r. ( t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 682);
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” i wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. Nr 209, poz. 1245 ze zm.)
- Statut Przedszkola nr 5 – Integracyjnego w Nysie.
II CELE
Wprowadzenie procedur dotyczących bezpieczeństwa dzieci w Przedszkolu nr 5 – Integracyjnym w Nysie, znajduje swoje uzasadnienie w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo każdego dziecka objętego opieką naszej placówki.
W sytuacjach trudnych oraz zagrażających życiu, bezpieczeństwu i zdrowiu dziecka nauczyciele i pozostały personel przedszkola są zobowiązani postępować zgodnie z przyjętymi procedurami.
Rodzice zobowiązani są znać i przestrzegać postanowień niniejszego dokumentu. Nie zapoznanie się z niniejszymi procedurami nie zwalnia rodziców z odpowiedzialności wynikającej z postanowień procedur bezpieczeństwa.
III SPOSÓB PREZENTACJI PROCEDUR
- Udostępnienie dokumentu na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej przedszkola.
- Zapoznanie wszystkich pracowników przedszkola z treścią procedur i zobowiązanie do ich
respektowania.
- Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych każdego roku szkolnego.
IV DOKONYWANIE ZMIAN W PROCEDURACH
Wszelkich zmian w opracowanych procedurach dotyczących bezpieczeństwa i zdrowia dzieci w przedszkolu może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek RadyPedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również Rada Rodziców. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
V PROCEDURA DOTYCZĄCA PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECKA Z PRZEDSZKOLA
- PRZYPROWADZANIE I ODBIÓR DZIECKA Z PRZEDSZKOLA
a). Przedszkole jest czynne w godzinach 6.30 – 17.00 w Placówce znajdującej się przy ul. Boh. Warszawy 13 w Nysie.
b). Dzieci są przyprowadzane do przedszkola i odbierane z przedszkola przez rodziców.
Są oni odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola.
c). Rodzice osobiście powierzają dziecko wyznaczonej osobie z personelu przedszkola. W przeciwnym wypadku żaden pracownik przedszkola nie może ponosić odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie dziecka.
d). W godzinach od 6.30 do 7.00 rodzice przyprowadzają dziecko do grupy dyżurującej. Zgodnie z organizacją pracy przedszkola dzieci rozchodzą się do swoich sal pod opieką nauczycieli.
e). personel przyjmujący dziecko od rodziców pod opieką zobowiązany jest zwrócić uwagę na wnoszone przez dziecko zabawki i przedmioty – czy są one bezpieczne i nie stwarzają zagrożenia.
f). Rodzice zobowiązani są do systematycznej aktualizacji telefonów kontaktowych.
g). Rodzice zobowiązani są przyprowadzać dzieci zdrowe.
h). Dzieci mogą być przyprowadzane i odbierane przez inne osoby pełnoletnie upoważnione na piśmie przez rodziców.
i). Dokument upoważnienia jest własnoręcznie podpisany przez obydwojga rodziców. Upoważnienia dostarczane są osobiście przez rodziców do sekretariatu przedszkola i pozostają w dokumentacji.
j). Nauczyciele przedszkola mają obowiązek w razie wątpliwości co do wiarygodności osoby, która odbiera dziecko – sprawdzenia zgodności danych w dokumencie tożsamości z danymi na pisemnym upoważnieniu rodziców.
k). Rodzice przyjmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego z przedszkola przez upoważnioną prze nich osobę.
l).. Nauczyciel zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji adresów zamieszkania i numerów kontaktowych rodziców, oraz osób upoważnionych pisemnie przez rodziców do odbioru dziecka.
ł).. Nauczyciel jako osoba posiadająca wiedzę z zakresu danych osobowych dotyczących dzieci zapisanych do przedszkola i rodziców jest zobowiązany do ochrony powyższych danych osobowych, zgodnie z ustawą o Ochronie danych osobowych i odpowiada za jej naruszenie.
m).. Odbiór dziecka następuje do godziny 17.00 w grupie dyżurującej w Placówce.
- PRZYPROWADZANIE DO PRZEDSZKOLA DZIECKA CHOREGO LUB WYSTĄPIENIEU DZIECKA OBJAWÓW CHOROBOWYCH PODCZAS POBYTU W PRZEDSZKOLU.
a). Każdy nauczyciel w przypadku zauważenia niepokojących objawów psychofizycznych dziecka przebywającego w przedszkolu winien natychmiast powiadomić rodziców.
b). W rozmowie telefonicznej z rodzicami należy udzielić informacji o niepokojących objawach chorobowych oraz formach dotychczas udzielonej pomocy.
c). Do czasu przybycia rodziców nauczyciel grupy, w której dziecko przebywa sprawuje bezpośrednią opiekę nad nim, jak również udziela wszelkich informacji o stanie zdrowia dziecka.
d). Nauczyciele w szczególnych przypadkach odizolowują chore dziecko od zdrowych dzieci zapewniając w tym czasie opiekę.
e). W przypadku stwierdzenia u dziecka alergii różnego typu (np. pokarmowej i związanych z tym szczególnych wymagań żywieniowych) rodzice są zobowiązani do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego wskazującego rodzaj alergii.
f). W przedszkolu nie podaje się dzieciom żadnych leków doustnych, wziewnych oraz w postaci zastrzyków, maści i żelu, z zastrzeżeniem choroby przewlekłej.
g). Przedszkole nie spełnia życzeń rodziców, aby dzieci po przebytych chorobach i dłuższej nieobecności nie wychodziły na powietrze i nie uczestniczyły w spacerach i zabawach w ogrodzie przedszkolnym (nie ma możliwości pozostawienia dziecka w sali bez opieki nauczyciela).
h). Rodzice mają obowiązek zgłosić nauczycielowi każdą chorobę pasożytniczą. W przypadku wystąpienia choroby pasożytniczej pracownicy przedszkola oraz rodzice stosują się do obowiązujących w przedszkolu procedur.
i). Każda choroba zakaźna musi być zgłoszona nauczycielowi, który informuje pozostałych rodziców.
j). W sytuacji niemożności nawiązania kontaktu z rodzicami, nauczyciel podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu z osobami upoważnionymi przez rodziców do odbioru dziecka. W sytuacjach nagłych, gdy stan zdrowia dziecka wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej, nauczyciel jest zobowiązany do podjęcia działań opisanych w Procedurze postępowania w sytuacjach nagłych/wypadkach.
- POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU GDY NAUCZYCIEL PODEJRZEWA ŻE DZIECKO Z PRZEDSZKOLA CHCE ODEBRAĆ RODZIC BEDĄCY POD WPŁYWEM ALKOHOLU/ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH LUB ZACHOWUJĄCY SIĘ AGRESYWNIE
a). Nauczyciel nie wydaje dziecka i zawiadamia dyrektora/wicedyrektora placówki.
b). Nauczyciel zawiadamia o zaistniałym fakcie drugiego rodzica lub inną osobę upoważnioną przez rodziców do odebrania dziecka z przedszkola.
c). W przypadku odmowy odebrania dziecka przez inne osoby upoważnione do odbioru, dyrektor/wicedyrektor lub nauczyciel powiadamia o zaistniałej sytuacji Policję.
d). Po rozpoznaniu przez Policję sytuacji domowej dziecka dyrektor/wicedyrektor przedszkola i Policja podejmują decyzję o dalszym postępowaniu w sprawie.
e). Po zdarzeniu dyrektor/ wicedyrektor przedszkola przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania zasad określonych w Procedurach bezpieczeństwa dziecka w przedszkolu.
f). Po zakończeniu działań interwencyjnych dotyczących zaistniałego zdarzenia nauczyciel sporządza notatkę służbową i przekazuje ją dyrektorowi/ wicedyrektorowi placówki.
- Jeśli w/w sytuacja powtarza się, dyrektor/wicedyrektor zobowiązany jest powiadomić Ośrodek Pomocy Społecznej w celu zweryfikowania sytuacji rodzinnej.
- POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU ODBIERANIA DZIECKA Z PRZEDSZKOLA PRZEZ RODZICÓW W TRAKCIE ROZWODU, ROZWIEDZIONYCH, ŻYJĄCYCH W SEPARACJI LUB W WOLNYM ZWIĄZKU.
a). Nauczyciel wydaje dziecko każdemu z rodziców, jeśli ma on zachowane prawa rodzicielskie, o ile postanowienie sądu nie stanowi inaczej.
b). Jeśli do przedszkola zostanie dostarczone postanowienie sądu o sposobie sprawowania przez rodziców opieki nad dzieckiem, nauczyciel postępuje zgodnie z tym postanowieniem. O każdej próbie odebrania dziecka przez rodzica nieuprawnionego do odbioru, nauczyciel powiadamia dyrektora i rodzica sprawującego opiekę nad dzieckiem.
c). W sytuacji, kiedy oboje rodzice wykonują władzę rodzicielską a mimo to na terenie przedszkola dochodzi między nimi do sporów o odbiór dziecka, np. kłótnie rodziców, wyrywanie sobie dziecka, nauczyciel powiadamia dyrektora/wicedyrektora, dziecko pozostaje pod opieką nauczyciela do czasu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji.
d). Jeżeli sytuacje konfliktowe między rodzicami, którzy oboje wykonują władzę rodzicielką powtarzają się i trwają nieprzerwanie przez dłuższy okres czasu dyrektor/wicedyrektor po przejściu odpowiednich procedur powiadamia Ośrodek Pomocy Społecznej.
- POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU, GDY RODZIC SPÓŹNIA SIĘ LUB DZIECKO NIE ZOSTANIE ODEBRANE Z PRZEDSZKOLA.
- W przypadku braku możliwości odbioru dziecka z przedszkola w godzinach pracy przedszkola do 17.00, rodzice zobowiązani są do telefonicznego poinformowania nauczyciela przedszkola o zaistniałej sytuacji.
b). Jeżeli rodzice nie przekazali takiej informacji, nauczyciel o godzinie 17.00 kontaktuje się z rodzicami i zobowiązuje ich do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
c). W przypadku, gdy ani rodzice ani osoby upoważnione przez nich do odbioru dziecka nie odbierają telefonów, nauczyciel powiadamia dyrektora/wicedyrektora, który następnie wdraża odpowiednią procedurę zgodnie z zapisem w statucie przedszkola.
d). Nauczyciel sporządza ze zdarzenia notatkę służbową, którą przekazuje dyrektorowi.
e). Po zdarzeniu dyrektor przeprowadza rozmowę z rodzicami dziecka w celu wyjaśnienia sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania procedur obowiązujących w przedszkolu.
VI PROCEDURA DOTYCZĄCA BEZPIECZNEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU
- ZASADY SPRAWOWANIA OPIEKI.
a). Przedszkole zapewnia stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w placówce oraz w trakcie zajęć organizowanych poza jej terenem.
b). Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie i zdrowie dzieci, znajdujących się pod jego opieką. Zapewnienie pełnego bezpieczeństwa dzieciom jest jego podstawowym obowiązkiem. Nie wolno zostawić dzieci bez opieki!
c). Uchybienie obowiązkom nauczyciela w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom grozi odpowiedzialnością karną bądź dyscyplinarną.
d). Na bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu składa się bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne. Bezpieczeństwo fizyczne polega w szczególności na chronieniu dzieci przed urazami, bólem, utratą życia i zdrowia. Bezpieczeństwo psychiczne polega w szczególności na właściwym komunikowaniu się z dzieckiem, akceptacji, tolerancji, szacunku dziecka bez względu na posiadany potencjał rozwojowy, status społeczny i pochodzenie.
e). W przedszkolu wdraża się dzieci do przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa, w szczególności w zakresie:
- wdrażania dzieci do przestrzegania norm określonych zachowań, w sytuacjach typowych dla funkcjonowania dzieci w przedszkolu (w sali zabaw, w łazience, w szatni, na placuzabaw, na wycieczce/spacerze)
- właściwego komunikowania się z dziećmi,
- właściwego organizowania czasu wolnego dzieciom,
- znajomości sposobów wzywania pomocy i radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
- unikania zagrożeń pochodzących od dorosłych, zwierząt, roślin oraz wynikających ze zjawisk atmosferycznych,
- bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
- oddalania się od nauczyciela oraz postępowania w przypadku zagubienia się.
f). Dziecko powinno wiedzieć że nie wolno :
- wychodzić samodzielnie z sali, z placu zbaw, z budynku lub innego miejsca bez pozwolenia i dozoru osoby dorosłej
- łamać ustalonych w przedszkolu zasad zachowania,
- narażać siebie i inne dzieci na niebezpieczeństwo.
g). Nauczyciel ma obowiązek wdrażania dzieci do bezpiecznych zachowań, w szczególności:
- ustalenia wspólnie z dziećmi zasad i norm zachowań obowiązujących w grupie i w przedszkolu,
- wdrażania dzieci do przestrzegania obowiązujących w grupie i w przedszkolu zasad zachowania, w szczególności wynikających z podstawy programowej, realizowanego programu wychowania przedszkolnego,
- zapoznania rodziców z obowiązującymi w przedszkolu zasadami zachowania, systemem stosowanych konsekwencji za nieprzestrzeganie zasad oraz nagradzania za postępowanie zgodnie z obowiązującymi w grupie i przedszkolu zasadami.
h). Nauczyciel ma obowiązek codziennego sprawdzania stanu sprzętu, zabawek, otoczenia przed rozpoczęciem pracy. Ewentualne zagrożenia usuwa lub zgłasza przełożonemu. Nie wolno organizować zabawy, zajęć oraz innych czynności w otoczeniu dla dzieci niebezpiecznym!
i). Nauczyciel ma obowiązek systematycznego sprawdzania stanu liczbowego grupy, w szczególności podczas zajęć organizowanych na placu zabaw lub poza terenem przedszkola.
j).Podczas zajęć organizowanych w salach zabaw lub innych pomieszczeniach w przedszkolu uwaga nauczyciela powinna być skierowana na dzieci.
k).Nauczyciel ma obowiązek organizowania zajęć w sposób przemyślany tak, by przewidywać ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.
l).Przy przemieszczaniu się grupy, np. na zajęcia ruchowe, na plac zabaw i na wycieczki piesze, dzieci młodsze ustawiają się gęsiego, natomiast dzieci starsze parami i tak samo się przemieszczają. W szatni oraz w łazience dzieci podlegają szczególnej kontroli ze strony pracowników przedszkola. Nauczyciel, pomoc nauczyciela, zobowiązani są do monitoringu tych pomieszczeń.
Ł).Każdy pracownik przedszkola jest zobowiązany zareagować w przypadku zauważenia dziecka pozostającego bez opieki w przedszkolu lub na placu zabaw (w każdym miejscu poza salą).
m).Każdy pracownik przedszkola zobowiązany jest do sprawdzania zabezpieczeń drzwi, okien, bram w trakcie swojej pracy oraz zabezpieczenia dostępu dzieci do środków chemicznych.
n).Każde wyjście nauczyciela z grupą poza teren przedszkola wpisywane jest do zeszytu wyjść z podaniem miejsca, celu wyjścia, planowanego czasu pobytu.
o).Organizacja wycieczek przebiega na zasadach określonych w regulaminie wycieczek.
p).W razie wystąpienia wypadku dziecka na terenie przedszkola lub poza nim nauczyciel jest zobowiązany do udzielenia pomocy oraz przestrzegania procedury postępowania w razie wypadku.
r).Rodzice mają obowiązek przyprowadzania i odbierania dzieci według zasad określonych w procedurze przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.
s).Obowiązkiem rodziców jest przyprowadzenie do przedszkola dziecka zdrowego, czystego, ubranego w odzież adekwatną do pogody.
t).Przyprowadzenie dziecko do przedszkola jest równoznaczne z wyrażeniem zgody rodziców na udział dziecka we wszystkich zajęciach, spacerach i wycieczkach.
u).Rodzice przed oddaniem dziecka do grupy powinni kontrolować czy dziecko nie posiada przedmiotów zagrażających jego bezpieczeństwu oraz bezpieczeństwu rówieśników.
v).W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich wychowanków przedszkola rodzice i personel placówki są zobligowani do współpracy oraz wzajemnego poszanowania praw i obowiązków wszystkich podmiotów niniejszej procedury.
w).Procedura obowiązuje w równym stopniu wszystkich rodziców oraz pracowników przedszkola.
2.KONTROLE TECHNICZNE.
Zgodnie z prawem budowlanym co najmniej raz w roku budynek podlega okresowej kontroli, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego budynku i ogrodu przedszkolnego. Administrator, zarządca – dyrektor nadzoruje i kontroluje budynek i ogród przedszkolny pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z placówki, szczególnie jeśli przerwa w funkcjonowaniu przedszkola wynosi co najmniej 2 tygodnie.
- ZACHOWANIA TRUDNE DZIECI.
a). Nauczyciele tworzą klimat wychowawczy zapewniający bezpieczeństwo psychiczne – każde dziecko wie, że może podejść porozmawiać z nauczycielem, zgłosić problem.
b). Przedszkole ma opracowany program wychowawczo – terapeutyczny wyznaczający planową pracę wychowawczą kadry pedagogicznej, z uwzględnieniem wartości jak: prawda, piękno, szacunek, współdziałanie, akceptacja i tolerancja, odpowiedzialność, przyjaźń, miłość, zdrowie, przyroda, ojczyzna.
c). Nauczyciele poprzez tematy kompleksowe i sytuacje wychowawcze wyjaśniają wartości, uczą ich rozumienia i stosowania.
d). Nauczyciele poprzez zabawy kształtują inteligencję emocjonalną w zakresie rozpoznawania emocji i radzenia sobie z nimi, kształtują świadomość siebie – swoich zainteresowań, upodobań, woli, wzmacniają samoocenę, uczą zasad bycia w grupie, zachęcają do wyzwań i podejmowania zadań.
e). W grupach przedszkolnych na początku roku szkolnego zawiera się umowy – kontrakty z dziećmi, dotyczące zachowania – wspólnie z dziećmi wypracowuje się kodeks grupowy, który jest znany dzieciom i przez nie akceptowany.
f). Nauczyciele nadzorują relacje fizyczne i psychiczne pomiędzy dziećmi, natychmiast reagują w sytuacji dostrzeżonej nieprawidłowości;
g). Nauczyciele stosują metody wychowawcze zapewniające oczekiwane rezultaty oraz niwelowanie zachowania niepożądanego:
- własnego przykładu
- wzory wychowawcze z literatury, teatralne
- bajkoterapii
- organizowanie doświadczeń uczących poprawnych relacji społecznych, w tym uczą współpracy w parach i małych grupach
- system wzmocnień pozytywnych
- komunikaty typu „ja” (nazwanie zachowania, emocje, potrzeba, prośba)
- techniki asertywne
- aktywne słuchanie muzyki.
h). Na początku każdego roku szkolnego na zebraniu rodzice są informowani o w/w działaniach wychowawczych przedszkola, mają możliwość dialogu na temat planowego procesu wychowawczego w przedszkolu.
i). Rodzice mają możliwość indywidualnego uzgadniania z nauczycielem sposobów prowadzenia pracy wychowawczej z ich dzieckiem.
j).W sytuacji zachowania niezgodnego z ustaleniami kodeksu, zachowań agresywnych dziecka podejmuje się następujące działania:
- rozmowa z dzieckiem – opisanie zachowania, odwołanie do kodeksu grupowego w celu ustalenia poprawnego zachowania, uzyskanie od dziecka informacji o zrozumieniu przebiegu rozmowy i oczekiwań nauczyciela,
- doprowadzenie do rozwiązania konfliktu między dziećmi poprzez wspólny opis zdarzenia przez obydwie strony, nazwanie wzajemnych emocji, negocjowanie rozwiązania,
- jeśli zachowanie wychowanka wiąże się z uszkodzeniem ciała innego dziecka, poinformowanie rodziców dziecka poszkodowanego, rozmowaz rodzicami dziecka będącego sprawcą, zgłoszenie sytuacji dyrektorowi,
- obserwacja zachowania dziecka przez nauczyciela w celu egzekwowania ustaleń i zapewnienia bezpieczeństwa innym dzieciom;
- obserwacja zachowania dziecka, sytuacji wychowawczej w grupie przez psychologa (w sytuacji powtarzających się sytuacji kryzysowych),
- rodzic, nauczyciel, dyrektor i psycholog wspólnie ustalają przyczyny niepożądanych zachowań dziecka,
- podjęcie ustaleń z rodzicami dziecka agresywnego zmierzające do niwelowania zachowań trudnych we współpracy z psychologiem,
- założenie karty indywidualnych zachowań, jeśli sytuacje trudne (niepożądane zachowania, agresja) powtarzają się – motywowanie do zachowań pożądanych.
k). Rodzice są zobowiązani do niezwłocznego informowania nauczyciela o niepokojących zdarzeniach dotyczących ich dziecka, które zdaniem rodziców miały miejsce w przedszkolu, w celu wyjaśnienia i podjęcia działań. W rozwiązywaniu sytuacji trudnych nauczyciele współpracują z rodzicami, psychologiem oraz dyrektorem.
l). Nauczyciele nie przekazują informacji o dzieciach, w tym o zrachowaniach niepożądanych dziecka innym rodzicom i osobom postronnym.
- EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA
a). Nauczyciele prowadzą edukację dla bezpieczeństwa poprzez realizacje tematów kompleksowych oraz w innych planowych i okolicznościowych sytuacjach edukacyjnych.
b). Zdrowie fizyczne – nauczyciele dążą do poznania, akceptacji i przestrzegania przez dzieci zasad:
- korzystania ze sprzętu sportowego oraz przyborów, narzędzi i sztućców,
- korzystania z zabawek i urządzeń na placu zabaw,
- w zakresie konieczności powiadomienia nauczyciela o uszkodzonych zabawkach i sprzęcie,
- poruszania się po pomieszczeniach przedszkolnych,
- zachowania się w miejscach publicznych,
- w zakresie zakazu zabawy lekarstwami i środkami chemicznymi,
- w zakresie zakazu samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych i ognia,
- w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym
- w zakresie bezpieczeństwa w sieci internetowej
- w zakresie zakazu samowolnego oddalania się,
- w zakresie zakazu bawienia się nieznanymi lub znalezionymi przedmiotami,
- w zakresie zakazu bawienia się na zamarzniętych naturalnych zbiornikach wodnych,
- w zakresie zakazu kąpania się bez nadzoru dorosłych,
- w zakresie zakazu zbliżania się do maszyn i urządzeń np. rolniczych, budowlanych
- zachowanie ostrożności wobec nieznanych zwierząt i roślin,
- zachowanie ostrożności wobec nieznajomych,
- zachowania się w sytuacjach trudnych np. zgubienie się w tłumie.
VII PROCEDURA ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM
- W przedszkolu istnieje regulamin placu zabaw, który obowiązuje cały personel, dzieci, rodziców i osoby upoważnione do odbioru dzieci.
- Codziennie rano pracownik obsługi sprawdza teren przedszkola, piaskownice, czyści urządzenia i likwiduje ewentualne zagrożenia.
- Przed każdym wejściem dzieci na plac zabaw pomoc nauczyciela danej grupy sprawdza teren i likwiduje ewentualne zagrożenia.
- Każdorazowo przed wyjściem do ogrodu nauczyciel przypomina dzieciom zasady bezpieczeństwa dotyczące zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
- W czasie pobytu dzieci na placu przedszkolnym nauczyciel ma obowiązek czuwania nad bezpieczeństwem dzieci i organizowania im warunków do bezpiecznej zabawy.
- W czasie pobytu dzieci na placu przedszkolnym bezpośrednią opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel danej grupy .
- W czasie pobytu dzieci na placu przedszkolnym musi być zamknięta bramka wejściowa do przedszkola.
- Nauczyciel dba o stosowny ubiór dziecka, odpowiedni do pory roku i panującej temperatury.
9.W czasie dużego nasłonecznienia dzieci powinny być zaopatrzone w odpowiednie nakrycie głowy i w miarę możliwości, przebywać w zacienieniu.
10.Nauczyciel nie organizuje zajęć z dziećmi na powietrzu w warunkach atmosferycznych ku temu niesprzyjających (zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura, burza, smog) .
11.Podczas pobytu na placu przedszkolnym, dziecko może skorzystać z toalety, udając się tam i powracając tylko pod opieką pomocy nauczyciela.
12.W przypadku przebywania na terenie przedszkolnym więcej niż jednej grupy, wszystkie nauczycielki, czuwając nad bezpieczeństwem swojej grupy, mają baczenie na pozostałe dzieci i obowiązkowo reagują w sytuacji zagrożenia, bądź niewłaściwego zachowania dzieci.
13.Po każdym pobycie na placu zabaw nauczycielka wraz z dziećmi porządkuje wszystkie zabawki, gromadząc je w wyznaczonym miejscu.
VIII PROCEDURA BEZPIECZEŃSTWA PODCZAS ZAJĘĆ ORGANIZOWANYCH POZA TERENEM PRZEDSZKOLA
- Przez zajęcia poza terenem przedszkola rozumie się wszystkie formy pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej, prowadzone poza budynkiem i ogrodem przedszkolnym.
- Nauczyciel udając się z dziećmi na spacer, pieszą wycieczkę dokonuje wpisu do zeszytu wyjść poza teren przedszkola.
- Nauczyciel dokonuje wpisu przed wyjściem z przedszkola .
- Zapis powinien być także umieszczony w dzienniku zajęć przedszkola, w którym jest już odnotowana obecność dzieci .
- W trakcie trwania spaceru lub wycieczki w pobliżu przedszkola, nadzór nad dziećmi sprawują nauczyciel oraz pomoc nauczyciela ( co najmniej jedna osoba dorosła na 10 dzieci).
- Podczas przemieszczania się dzieci środkami komunikacji na 5 dzieci przypada 1 opiekun.
- Podczas dłuższych wyjść pieszych funkcję opiekuna może sprawować jeden z rodziców.
- Całkowitą odpowiedzialność za zdrowie i życie dzieci podczas spacerów i wycieczek ponosi nauczyciel.
- W trakcie trwania spaceru, pieszej wycieczki w pobliżu przedszkola, nauczyciel wymaga od dzieci, by szły parami w kolumnie, para za parą.
10.W czasie trwania wycieczki pieszej w pobliżu przedszkola lub spaceru, podczas przejść w pobliżu jezdni, osoby opiekujące się dziećmi asekurują je, idąc chodnikiem od strony ulicy.
11.Przed każdym planowanym przejściem przez ulicę, nauczyciel jest zobowiązany zatrzymać grupę (kolumnę) i przypomnieć z dzieciom zasady bezpiecznego przekraczania jezdni.
12.Przejście przez ulicę odbywa się tylko w wyznaczonych miejscach, dzieci przechodzą sprawnie, parami; nauczyciel asekuruje grupę, stojąc na środku jezdni, pierwszą parę prowadzi pomoc nauczyciela, w środku kolumny idzie rodzic, nauczyciel przechodzi z ostatnią parą.
13.Dzieci poruszających się przy ulicy powinny posiadać kamizelki odblaskowe.
14.W przypadku choroby dziecka, złego samopoczucia dziecko nie może uczestniczyć w wycieczce, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić rodziców o zaistniałej sytuacji.
15.Dziecko może oczekiwać na przyjście rodzica w innej grupie, pod warunkiem zachowania maksymalnej liczby 25 dzieci.
IX PROCEDURA ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA PODCZAS WYCIECZEK TURYSTYCZNYCH
- W przedszkolu obowiązuje regulamin wycieczek.
- Nauczyciele zobowiązani są do zgłoszenia i uzgodnienia każdej wycieczki wyjazdowej z dyrektorem lub wicedyrektorem przedszkola na 2 tygodnie przed wycieczką.
- Nauczyciel zobowiązany jest na 7 dni przed wycieczką przedstawić dyrektorowi lub wicedyrektorowi przedszkola do zatwierdzenia komplet dokumentów zawierających kartę wycieczki z załącznikami:
- a) listę uczestników wycieczki, wraz z oświadczeniami rodziców o wyrażeniu zgody na udział w wycieczce,
- b) listę opiekunów wraz z telefonem kontaktowym,
- c) harmonogram wycieczki.
- Wycieczkę odnotowuje się w dzienniku zajęć.
- W trakcie trwania wycieczki opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel, pomoc nauczyciela, co najmniej jedna osoba dorosła na 10 dzieci.
- W czasie trwania wycieczki zadania opiekuna może wykonywać jeden z rodziców, który zapozna się z regulaminem wycieczki i zasadami sprawowania opieki nad dziećmi (potwierdzenie podpisem na karcie wycieczki) lub inny pracownik przedszkola.
- Na wycieczkę zabiera się apteczkę.
- Podczas wycieczki zapewnia się wodę do picia.
- Podczas wycieczki trwającej łącznie 3-5 godzin dzieciom zapewnia się suchy prowiant.
10.Dzieci muszą mieć założone kamizelki odblaskowe.
11.W przypadku choroby lub złego samopoczucia dziecka przed wyjazdem na wycieczkę, nie może ono w niej uczestniczyć, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić rodzica o zaistniałej sytuacji.
12.Dziecko może oczekiwać na przyjście rodzica w innej grupie, pod warunkiem zachowania maksymalnej liczby 25 dzieci w grupie.
X PROCEDURA MONITOROWANIA OSÓB WCHODZACYCH I OPUSZCZAJACYCH PRZEDSZKOLE
- Drzwi wejściowe do przedszkola są zawsze zamknięte, w czasie przychodzenia i wychodzenia dzieci z przedszkola, dyżur pełni pracownik.
- Każdy pracownik ma obowiązek monitorowania osób wchodzących na teren przedszkola.
- Z chwila spotkania obcej osoby lub zauważenia jej na placu zabaw przejmuje kontrolę nad tą osobą, a w szczególności prosi o:
- a) podanie celu wizyty,
- b) prowadzi się ją do właściwej osoby.
- Po załatwieniu sprawy, osoba do której przyszedł interesant odprowadza go do drzwi przedszkola, jeśli nie może opuścić stanowiska pracy, prosi innego pracownika o odprowadzenie interesanta do drzwi.
- W przypadku bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa, pracownik natychmiast powiadamia dyrektora lub wicedyrektora przedszkola. W przypadku nieobecności w/w osób wzywa pomoc przy użyciu telefonu poprzez wybranie numeru alarmowego.
- W sytuacjach nie uregulowanych niniejszą procedurą, decyzję o trybie postępowania podejmuje dyrektor lub wicedyrektor przedszkola.
XI DOTYCZY W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA POŻARU
NAUCZYCIEL:
- Przyjmuje sygnał alarmowy o wystąpieniu zagrożenia pożarowego;
- Przerywa zajęcia, zbiera grupę.
- Przyjmuje decyzję dyrektora co do sposobu działania:
- a) rejon zagrożony,
- b) czas ewakuacji,
- c) kierunek ewakuacji,
- d) sposób ubrania i wyposażenia dzieci.
- Niezwłocznie, w sposób zorganizowany wyprowadza grupę w rejon ewakuacji.
- Powiadamia dyrektora /osobę kierującą ewakuacją/ o stanie grupy w rejonie ewakuacji.
- Wykonuje dalsze polecenia dyrektora /osoby kierującej ewakuacją/. Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo dzieci, z którymi ma zajęcia w momencie wszczęcia alarmu. W razie ewakuacji nauczyciel ustawia dzieci parami, pomoc nauczyciela/woźna sprawdza łazienkę, czy nie pozostały tam dzieci. Nauczyciel zabiera dziennik zajęć i wyprowadza dzieci w zwartej grupie drogami nakazanymi przez oznakowanie ewakuacyjne na wskazane miejsce poza budynkiem. W czasie ewakuacji kontroluje stan grupy i jej zachowanie, nie oddala się od swojej grupy pod żadnym pozorem.
DYREKTOR /OSOBA UPOWAŻNIONA LUB WYZNACZONA:
- Podejmuje decyzję o przeprowadzeniu ewakuacji dzieci, mienia oraz sposobie gaszenia pożaru.
- Odpowiada za bezpieczeństwo przeprowadzenia ewakuacji dzieci.
- Ewakuację na wypadek pożaru lub innego niebezpieczeństwa należy prowadzić w następujących etapach:
- ogłoszenie alarmu o pożarze lub innym niebezpieczeństwie przy użyciu informacji ustnej wraz z sygnałem dźwiękowym – trzy długie sygnały (gwizdek),
- zaalarmowanie straży pożarnej,
- przystąpienie do ewakuacji dzieci zgodnie z planem ewakuacji,
- przystąpienie do gaszenia pożaru przy użyciu podręcznego sprzętu gaśniczego
XII PROCEDURA „NIEBIESKIEJ KARTY”
- Procedura „Niebieskie Karty” obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie.
- Podejmowanie interwencji w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą w rodzinie odbywa się w oparciu o procedurę „Niebieskie Karty” i nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w rodzinie.
- Procedurę „Niebieskie Karty” oraz wzory formularzy „Niebieska Karta” określa Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, nakładająca obowiązek prowadzenia procedury „Niebieskiej Karty” także na przedstawicieli oświaty.
- Procedura wszczynana jest w sytuacji, gdy dany podmiot w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych powziął podejrzenia stosowania przemocy wobec członków rodziny lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez członka rodziny lub przez osobę będącą świadkiem przemocy rodzinie.
- Wszczęcie procedury następuje przez wypełnienie formularzy „Niebieska Karta” — „A” i „B”.
- Formularz „A” w terminie 7 dni jest przekazywany do przewodniczącego gminnego zespołu interdyscyplinarnego, kopia pozostaje w przedszkolu.
- W ramach procedury, w skład zespołu interdyscyplinarnego oraz grupy roboczej wchodzi przedstawiciel przedszkola.
- Formularz „B” jest przekazywany członkowi rodziny osoby objętej przemocą, jeśli nie jest ona podejrzana o sprawstwo przemocy. Formularz „B” jest dokumentem dla osób pokrzywdzonych, zawierającym definicję przemocy, praw człowieka, informację o miejscach, gdzie można uzyskać pomoc.
- W sytuacji krzywdzenia dziecka zdarzyć się może, że to oboje rodzice stosują wobec niego przemoc, a osoba małoletnia nie będzie miała innej najbliższej rodziny, której będzie można formularz „B” przekazać. Dziecko może nie mieć pełnoletniego rodzeństwa, a dziadkowie mogą nie żyć, bądź mieszkać bardzo daleko. W takiej sytuacji należy powiadomić sąd rodzinny i nieletnich o wgląd w sytuację rodzinną dziecka, a formularz „B” pozostanie u rozpoczynającego procedurę do czasu rozstrzygnięcia sytuacji dziecka.
- Rozmowę z osobą, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, przeprowadza się w warunkach gwarantujących swobodę wypowiedzi i poszanowanie godności tej osoby oraz zapewniających jej bezpieczeństwo.
- Jeżeli osobą doznającą przemocy jest dziecko, to czynności w ramach procedury „Niebieskiej Karty” przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego. W sytuacji, gdy to rodzice, opiekun prawny lub faktyczny są podejrzani o stosowanie przemocy wobec dziecka, te czynności przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej (w rozumieniu art. 115 § 11 kk), czyli np. dziadków, pradziadków oraz rodzeństwa (w miarę możliwości również w obecności psychologa).
- Dyrektor przedszkola udziela osobie pokrzywdzonej (lub podejrzanej o krzywdzenie) kompleksowych informacji o:
a). Możliwościach uzyskania pomocy, w szczególności psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej, oraz wsparcia, w tym o instytucjach i podmiotach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie;
b). Możliwościach podjęcia dalszych działań mających na celu poprawę sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
c). Organizuje niezwłocznie dostęp do pomocy medycznej, jeżeli wymaga tego stan zdrowia osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
d). Może prowadzić rozmowy z osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie, na temat konsekwencji stosowania przemocy w rodzinie oraz informuje te osoby o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii i udziale w programach oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie;
e). Diagnozuje sytuację i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, w tym w szczególności wobec dzieci;
f). Udziela kompleksowych informacji rodzicowi, opiekunowi prawnemu, faktycznemu lub osobie najbliższej o możliwościach pomocy psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej oraz wsparcia rodzinie, w tym o formach pomocy dzieciom świadczonych przez instytucje i podmioty w zakresie specjalistycznej pomocy na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie.
- Dalsze czynności są prowadzone i dokumentowane przez zespół interdyscyplinarny.
XIII PROCEDURA DOTYCZĄCA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU WSZAWICY W PRZEDSZKOLU
Opis procedury:
- Zgoda rodziców pisemna (każdy z rodziców dziecka podpisuje zgodę na oddzielnej kartce) na objęcie dziecka opieką jest równoznaczna z wyrażeniem zgody na dokonanie w przypadku uzasadnionym przeglądu czystości skóry głowy dziecka.
- Dyrektor przedszkola zarządza dokonanie przez osobę wyznaczoną kontroli czystości skóry głowy wszystkich dzieci w grupie. ( w wydzielonym pomieszczeniu).
- Nauczyciel zawiadamia rodziców dzieci, u których stwierdzono wszawicę o konieczności podjęcia niezwłocznie zabiegów higienicznych skóry głowy. W razie potrzeby instruuje rodziców o sposobie działań, informuje też o konieczności poddania się kuracji wszystkich domowników informuje dyrektora przedszkola o wynikach kontroli i skali zjawiska.
- Dyrektor lub upoważniona osoba (nauczyciel) informuje wszystkich rodziców o stwierdzeniu wszawicy w grupie, z zaleceniem codziennej kontroli czystości głowy dziecka oraz czystości głów domowników.
- W przypadku, gdy rodzice zgłoszą trudności w przeprowadzeniu kuracji (np. brak środków na zakup preparatu), dyrektor przedszkola we współpracy z ośrodkiem pomocy społecznej, udzielają rodzicom niezbędnej pomocy.
- Osoba wyznaczona po upływie 7 -10 dni kontroluje stan czystości skóry głowy dzieci po przeprowadzonych zabiegach higienicznych przez rodziców.
- W przypadku, gdy rodzice wyrażą sprzeciw wobec informacji o kontroli higienicznej lub nie podejmą niezbędnych działań higienicznych lub ich działania będą nieskuteczne dyrektor przeprowadza z rodzicami rozmowę wyjaśniającą, a gdy ona nie przyniesie rozwiązania podejmuje bardziej radykalne kroki, tzn. zawiadamia ośrodek pomocy społecznej o konieczności wzmożenia nadzoru nad realizacją funkcji opiekuńczych przez rodziców.
XIII PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU ZAISNIENIA WYPADKU BĄDŹ ZŁEGO SAMOPOCZUCIA DZIECKA
1.. POWIERZCHNIE ZRANIENIA: otarcia naskórka, stłuczenia, itp.
Nauczyciel:
- Po stwierdzeniu zdarzenia należy dziecku udzielić doraźnej pomocy, korzystając z apteczki pierwszej pomocy.
- zdarzeniu i jego przyczynach nauczyciel informuje dyrektora bądź wicedyrektora przedszkola.
- Nauczyciel informuje rodziców o zaistniałym zdarzeniu.
- Sporządza notatkę służbową w której opisuje przebieg zdarzenia.
- Powyższe zdarzenia nie wymagają wpisu do rejestru wypadków oraz spisania protokołu powypadkowego.
2.. POSTĘPOWANIE W SYTUACJI ZAISTNIENIA WYPADKU WYMAGAJĄCEGO INTERWENCJI ZESPOŁU POGOTOWIA RATUNKOWEGO
Nauczyciel:
- Osoby przeszkolone w udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej lub nauczyciel przebywający z dzieckiem podejmują natychmiast niezbędne czynności zapewniające poszkodowanemu opiekę i ratujące zdrowie.
- Niezwłocznie należy powiadomić o zdarzeniu dyrektora przedszkola oraz rodziców dziecka z prośbą o natychmiastowe ich przybycie do przedszkola.
- Jeśli zachodzi konieczność, wzywa na miejsce Zespół Ratownictwa Medycznego.
- W razie sytuacji, kiedy rodzice nie mogą w trybie natychmiastowym przybyć do przedszkola, nauczyciel zobligowany jest telefonicznie ustalić dalszy tok postępowania z dzieckiem.
- W razie braku możliwości skontaktowania się z rodzicami, decyzję o dalszym sposobie postępowania z poszkodowanym podejmuje Zespół Ratownictwa Medycznego. (Rodzice we wrześniu każdego roku podpisują oświadczenie o zgodzie na podejmowanie decyzji dotyczących ich dzieci po wypadku przez Zespół Ratownictwa Medycznego w sytuacji, gdy wcześniejszy kontakt z nimi był niemożliwy.)
Dyrektor:
- Powiadamia o wypadku organ prowadzący i Radę Rodziców.
- Powiadamia inspektora BHP.
- Celem ustalenia okoliczności wypadku dyrektor powołuje zespół powypadkowy badający przyczyny jego powstania. Z prac zespołu spisywany jest protokół, który musi zawierać wnioski mające zapobiec powstania podobnych zdarzeń.
- Protokół powypadkowy sporządzany jest w terminie 21 dni od dnia zakończenia postępowania powypadkowego i niezwłocznie doręczony osobom uprawnionym do zaznajomienia się z materiałami tego postępowania.
- Wypadek jest wpisywany do rejestru, a wnioski zespołu powypadkowego omawiane są na posiedzeniu rady pedagogicznej.
3.. POSTĘPOWANIE W SYTUACJI ZAISTNIENIA WYPADKU POWODUJĄCEGO CIĘŻKIE USZKODZENIE CIAŁA LUB ZE SKUTKIEM ŚMIERTELNYM
Dyrektor, nauczyciel:
- Niezwłocznie powiadamia się o wypadku rodziców dziecka.
- Wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Do czasu przybycia policji miejsce wypadku pozostaje zabezpieczone tak, by było możliwe pełne ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku.
- Wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
- Celem ustalenia okoliczności wypadku dyrektor powołuje zespół powypadkowy badający przyczyny jego powstania. Z prac zespołu spisywany jest protokół, który musi zawierać wnioski mające zapobiec powstaniu podobnych zdarzeń.
- W sytuacji kiedy nastąpiło ciężki uszkodzenie ciała należy natychmiast wezwać Zespół Pogotowia Ratunkowego, a do czasu jego przybycia, osoby przeszkolone w udzielaniu pomocy przedmedycznej lub nauczyciel przebywający z dzieckiem podejmuje natychmiast niezbędne czynności ratujące zdrowie i życie dziecka.
- Protokół powypadkowy sporządzany jest w terminie 21 dni od dnia zakończenia postępowania powypadkowego i niezwłocznie doręczony osobom uprawnionym do zaznajomienia się z materiałami tego postępowania.
- Wypadek jest wpisywany do rejestru, a wnioski zespołu omawiane są na posiedzeniu rady pedagogicznej.
- W czasie podejmowania przez nauczyciela w/w czynności opiekę nad dziećmi w grupie, w której zdarzył się wypadek sprawuje inny nauczyciel.
4.. POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU ZŁEGO SAMOPOCZUCIA DZIECKA
W razie zauważonych przez nauczyciela u dziecka objawów złego samopoczucia:(gorączka, wymioty, bóle, biegunka, wysypka)
Nauczyciel:
- Podejmuje czynności łagodzące objawy (w zależności od potrzeby – zimny okład, podanie gorącego płynu, położenie dziecka na leżaku, zapewnienie spokoju).
- Nie stosuje żadnych środków farmaceutycznych.
- Informuje dyrektora bądź wicedyrektora przedszkola.
- Informuje rodziców o stanie zdrowia dziecka z prośbą o natychmiastowe przybycie do przedszkola.
- W razie sytuacji, kiedy rodzice nie mogą przybyć do przedszkola nauczyciel ustala z nimi dalszy tok postępowania z dzieckiem.
- W razie nasilających się objawów wzywa Zespół Pogotowia Ratunkowego.
- W czasie podejmowania przez nauczyciela opisanych czynności, opiekę nad dziećmi sprawuje inny nauczyciel.
Należy pamiętać że wszelkie decyzje związane z leczeniem dziecka podejmują rodzice.
WYKAZ NIEZBĘDNYCH TELEFONÓW:
Numer alarmowy (także z tel. komórkowego) 112
Pogotowie Ratunkowe 999
Straż Pożarna 998
Policja 007
Policyjna Izba Dziecka
Straż Miejska 986
Służba Dyżurna Miasta
Pogotowie Energetyczne 991
Pogotowie Gazowe 992
Pogotowie Ciepłownicze 993